Välkommen till ridsporten..., om du har pengarna

Välkommen till ridsporten eller ska jag säga prylhimlen.
.
Här ska du ha det vackraste sakerna och vara bäst och vackrast.
Har du snea tänder är du inte välkommen inte heller om du bara kan handla saker från börjes.
Men jag säger väkommen till dej med vackert ansikte och perfekt hy och även dej med det där snygga scapa schabraket med matchande lindor och huva!
Speciellt du där med din häst för 200 000 svenska kronor. Du är hedersgäst här i vårat ryttargäng, du ska bli våran förebild.
.
Så här uppfattar många ridsporten, inklusive jag till en viss del.
Jag är allvarlig då jag skriver detta. Ridsporten är en rikemans sport har du inte pengar är du inte välkommen desamma om du är mindre vacker, men allvarligt talat! Det här är så fel.
Jag är inte vackrast jag har inga pengar jag ligger på en låg nivå inom hästar på grund av det.
Skulle jag slippa min tandställning min otroligt finniga panna och ha några tusen till i fickan skulle jag vara mer värd. Det fungerar så. Fotboll, hockey, slalom och så många andra sporter behöver du bara träna sen skulle självklart lite medfödd talang underlätta det hela, men är det ridning behöver du pengar till en hundra tusen kronors häst innan du kan ta ut din talang!
.
Även en sak jag hakar upp mej på inom ridsporten är att många av oss, inklusive jag gjorde detta jämt förut, är att vi klankar ner på dom tjocka. Ser vi en tjock människa så kan vi lägga en kommentar så som ''stackars häst!, hoppas han inte går av''. Varför ska vi lägga en så onödig kommentar?
Om människan man säger detta om skulle höra en skulle hon/han säkert bli ledsen. De fattar vem som helst.
.
Fördommar finns det överallt även utanför sport världen. En innom ridning är att om en kille rider måste han nästan vara homosexuell. Varför måste han det? Är det bara för att majoriteten på ridskolor är tjejor? Hallå har ni glömmt Peter Eriksson?, Patrik kittel?, Tobbe Larsson?, eller min egen stora idol Rolf-Göran Bengtsson? Är alla dom här kända svenska ryttarna bögar? Nej tror inte det. Eller snarare jag vet!. Iallafall så bara för att en kille rider är han inte bög.
.
Detta som är det sista jag vill ta upp, varför kan vi inte bara vara glad åt andras skull?, Varför måste vi springa runt i stallet och sura för att ens bästa kompis placerade sej 1:a i tävlingen där ni mötte varanndra medans du kanske hamnade på en hedersamm 3:deje plats som är långt ifrån fy och skam! Kan man inte gå fram och gratta sin kompis till sin placering och kanske ge en skojsam kommentar ''Men nästa gång då får du se upp får då ska jag och min ponny spö dej'' med en skämtsam ton och kanske en blinkning i slutet för att förtydla att du skojja. Varför fungerar vi inte så?
.
Tror att jag fick med alla saker jag ville ta upp.
Måste nu säga att jag inte menar att vi alla är så här utan att jag tycker många av oss beter sej på detta sätt och man får ofta höra det här.

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Otroligt kloka ord, och håller helt och hållet med dig!

2012-04-24 @ 13:58:00
URL: http://jennifher.cybersite.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0